Kommunereform i Etnedal, nok en gang

original

Flertallet på Stortinget vedtok i 2014 en kommunereform og presiserte at alle kommuner hadde et utredningsansvar. Det ble lagt til grunn at enkeltkommuner ikke skulle kunne stanse endringer som var ønsket og hensiktsmessige ut fra regionale og nasjonale hensyn. Det ble også signalisert at det kunne foreslås sammenslåinger av kommuner som i utgangspunktet ikke ønsket det. Fristen for å utrede muligheten for sammenslåing med en eller flere nabokommuner ble satt til 30.06.16.

I oktober 2014 ga kommunestyret i Etnedal sin tilslutning til å starte utredning av ei Valdreskommune. Kommunestyret sa at utredningsarbeidet måtte gjennomføres innen en tidshorisont som muliggjorde at kommunestyret kunne behandle tidspunkt for evt. kommunesammenslåing høsten 2015.

I juni 2015 inviterte Nordre Land kommunestyre Etnedal kommune til felles utredning av en kommunesammenslåing av Nordre Land og Etnedal. Invitasjonen ble behandlet i kommunestyret i Etnedal i september 2015. Et enstemmig kommunestyre vedtok, i første omgang å fullføre vedtatt utredningsprosess med de øvrige Valdreskommunene.

Regjeringen har lenge varslet endringer i inntektssystemet for kommunene, og sendte i desember 2015 forslag til endringene ut på høring. Forslagene har bidratt til å skape stor usikkerhet om det økonomiske grunnlaget for en lang rekke kommuner. Det framstilles som om endringene vil ramme kommuner som «velger å være små» og at kommuner som er «frivillig små» kun unngår kraftige økonomiske kutt ved å slå seg sammen med nabokommuner. Disse kommunene skal da få beholde sine inntekter i 15 år som "belønning" for at de har gjennomført kommunesammenslåing.

Hva gjør vi hvis signalene fra Regjeringen og Stortinget slår til? Hva gjør vi hvis inntektssystemet legges opp slik at vi ikke får et reelt valg? Hva gjør vi hvis Regjeringen tegner et nytt kommunekart uten at vi blir hørt og hvordan kan vi på best mulig måte legge til rette hvis en kommunesammenslåing blir “tredd nedover hodet på oss”?

Det viktigste for meg som ordfører, er å jobbe for gode tjenester til innbyggerne i Etnedal og at Etnedal skal være en god plass å bo og ei levende bygd. Jeg føler et ansvar for å bidra til de beste løsningene, kommunesammenslåing eller ikke. Med dette som fokus valgte jeg å delta i prosessen med fordelingsavtalen. Gitt en kommunesammenslåing, mente jeg det var det viktig å være i forkant. Dette for å sikre gode tjenester til befolkningen og for å få en desentralisert modell som opprettholdt viktige funksjoner for innbyggerne og fortsatt sikret arbeidsplasser i kommunehuset på Bruflat. Det er viktig å understreke at min deltakelse i fordelingsavtalen ikke er ensbetydende med at jeg eller Arbeiderpartiet er positiv til en kommunesammenslåing. Absolutt ikke!

Forslaget til fordelingsavtalen og spørsmålet om hvorvidt det skulle utarbeides en intensjonsavtale, ble behandlet i kommunestyret i desember 2015. Kommunestyret vedtok at Etnedal kommune sammen med de andre kommunene i Valdres som ønsket det, skulle arbeide frem en intensjonsavtale. Fordelingsavtalen kunne brukes i det videre arbeidet. Kommunestyret nedsatte et tverrpolitisk forhandlingsutvalg bestående av undertegnede fra AP, varaordfører Linda Mæhlum Robøle fra SP, opposisjonsleder Marie Bjørnødegård fra H, ansattrepresentant Håkon Brusveen og rådmann Kai Egil Bacher. Forhandlingsutvalet har nå avsluttet sitt arbeid og intensjonsavtalen skal opp til behandling i kommunestyret 17.mars. Hvis kommunestyret velger å gå videre i prosessen skal kommunestyret samtidig vedta en kommunikasjonsplan for hvordan vi på best mulig måte skal informere, involvere og høre våre innbyggere.

Det blir fra forskjellige hold insinuert at jeg som ordfører, i denne prosessen, har jobbet for en kommunesammenslåing. La meg slå fast, en gang for alle; Både jeg som ordfører og Arbeiderpartiet ønsker at Etnedal også i fremtiden skal bestå som egen kommune. Derimot har både jeg som ordfører og mine politikerkollegaer, med bakgrunn i vedtak og føringer fra kommunestyret, en plikt og et ansvar for å jobbe frem de beste alternativene, uansett hvilken løsning som til slutt blir valgt.

Og hvis noen fortsatt lurer; Det er ingen tvil om at Arbeiderpartiets representanter vil stemme for en folkeavstemming i kommunestyrets møte 17.mars.

Toril Grønbrekk

Ordfører i Etnedal