KOMMUNEMODERNISERING
Kommunestyret i Etnedal ønsker å sende følgende svar til Fylkesmannen:
Etnedal kommune har i kommunereformprosessen involvert innbyggere og ansatte bredt, både i form av folkemøter, innbyggerundersøkelse, ansattundersøkelse, høringer og folkeavstemning. Resultatet av folkeavstemningen viser et klart nei fra innbyggerne. Valgdeltagelsen var på 60%. Av disse stemte 84,3% nei, 10,9% ja og 4,8% blankt/vet ikke. Valgdeltagelsen blant 16 og 17 åringer var på hele 68,75%. Innbyggerundersøkelsen viser også svært betydelig overvekt av negativitet til kommunesammenslåing. Resultatet fra ansattundersøkelsen avdekker også en betydelig tvil til de antatt positive effektene for framtidige kommunale tjenester av en sammenslåing. Disse tilbakemeldingene må tillegges stor vekt.
Fylkesmannen gir i sitt brev av 27.11.2015 en retning på hvilke spørsmål/utfordringer kommunene bør kommentere og opplyse som grunnlag for lokalt vedtak i saken. Fylkesmannen forventer at det blir gjort en vurdering om hvordan kommunen, gjennom en ny kommune eller på egen hånd, er i stand til å løse lovpålagte oppgaver og håndtere utfordringene kommunen står framfor i dag og om 20-30 år.
Kommunestyret i Etnedal satte ned ei politisk arbeidsgruppe (Etnedalsutvalget) for å beskrive alternativet Etnedal som fortsatt egen kommune. Etnedalsutvalget har gitt sine vurderinger av hva som blir realiteten i en selvstendig kommune, og har beskrevet dette så objektivt som mulig. Det er viktig å understreke at rapporten ble laget med utgangspunkt i de økonomiske forutsetningene som forelå på det tidspunktet. Kommuneproposisjonen og nytt inntektssystem for kommunene, som ble kjent etter at rapporten var ferdig, viser at Etnedal kommer betydelig bedre ut økonomisk enn Etnedalsutvalget hadde lagt til grunn.
For flere av spørsmålene fylkesmannen stiller viser vi forøvrig til Etnedal kommunes samla planverk for de sentrale tjenesteområdene. Spesielt viser vi til overordna styringskort og kommuneplanens samfunnsdel som ble vedtatt i april 2016. Enhetenes virksomhetsplaner er forankret i overordna styringskort, som er en del av kommunens styringssystem. Styringskortet formulerer overordna mål fra 4 ulike perspektiver:
Samfunnsperspektivet - ei levende og inkluderende bygd
Bruker- og tjenesteperspektivet - gode tjenester i alle livsfaser
Organisasjons- og medarbeiderperspektivet - dyktige medarbeidere i en strukturert org
Økonomiperspektivet - sunn økonomi
Etnedalsutvalgets rapport og kommuneplanens samfunnsdel legges ved saken.
Ved utgangen av 2015 utførte 201 fast og midlertidige ansatte til sammen ca. 143 årsverk i Etnedal kommune. Snittalder på menn er 45,8 år og på kvinner 46,5 år. Det ble i 2015 utarbeidet en strategisk kompetanseplan – generell del. Denne skal suppleres med egne tiltaksplaner fra hver enhet og stab. Etnedal kommune har ansatte med god og relevant kompetanse innenfor alle felt. Etnedal kommune rekrutterer godt på de ulike områdene, også lederstillinger. På legesiden har vi hatt rekrutteringsutfordringer men lyktes også etter hvert med å få lege på plass. I intensjonsavtalen er det sagt at «grunnstammen» av tjenester fortsatt skal ligge i dagens kommuner. Det kan derfor være vanskelig å se at det blir lettere å rekruttere til èn kommune med desentraliserte tjenester sammenlignet med å rekruttere til en enkelt av dagens kommuner.
Det har siden 70-tallet vært en sterk aktivitetsøkning på nær sagt alle kommunale tjenesteområder. Historien viser at Etnedal kommune har hatt evnen til å omstille seg for å møte nye utfordringer og løse nye oppgaver på en god måte. Når det gjelder konkrete tilpassinger for å møte endring i befolkningssammensetning, skjer dette i stor grad gjennom den årlige budsjett- og økonomiplanleggingen. Etnedal kommune har gode mål og strategier for utvikling av kommunen, med spesielt fokus på positiv folketallsutvikling. Viser i den forbindelse til punkt 3.0 i kommuneplanens samfunnsdel: Satsingsområder og andre områder med betydning for kommunesamfunnet.
Det er helt nødvendig, viktig og riktig at kommunene er i en kontinuerlig prosess når det gjelder driftstilpasninger. Dette arbeidet har stort fokus i Etnedal kommune. Det betyr at Etnedal kommune pr. i dag ikke har ledig kapasitet til å ta på seg nye eller utvida oppgaver av større omfang. Her er det viktig å understreke at Etnedal kommune likevel har vilje og evne til å løse nye oppgaver på en god måte. Asylmottakssituasjonen i kommunen er et godt eksempel på at Etnedal kommune er en dynamisk organisasjon som raskt kan tilpasse seg og løse nye oppgaver. Som tidligere beskrevet viser det seg at det er forholdsvis enkelt å rekruttere relevant kompetanse til stillinger i Etnedal kommune.
Etnedal kommune har opparbeidet et fond på 40 mill kroner. Dette viser at kommunen har god evne til å tilpasse driften og likevel levere gode tjenester. Tilbakemeldinger gjennom innbyggerundersøkelser, andre høringer og folkeavstemning må bety at innbyggerne er godt fornøyde med de tjenestene kommunen yter i dag og at de ikke ser at tjenestene vil bli bedre i en sammenslått kommune, heller tvert i mot.
Etnedal har i dag 2500 hytter. Kommunens arealplanlegging er i stor grad knyttet til fortetting og videreutvikling av hytteområder. Kommunen ser stort vekstpotensiale innen hyttenæringen. Slik de største av kommunens hytteområder er lokalisert er det lite å hente på samordning med andre kommuner i Valdres. Kommunen har svært dyktige medarbeidere som samlet har god lokalkunnskap om hva som rører seg i Etnedal. Denne kompetansen er et godt grunnlag for å legge til rette for gode prosesser, knyttet både til arealplanlegging og andre planer for lokalsamfunnsutvikling. Ved en Valdres kommune vil denne lokalkunnskapen på sikt bli borte. Næringsutvikling i et bygdesamfunn fundamenteres på at de virksomheter som etableres oftest starter i det små. Nærhet til kommunen og god lokalkunnskap er viktige elementer i dette arbeidet.
Etnedal kommune har et omfattende samarbeid med de andre kommunene i Valdres gjennom flere interkommunale tjenester og regionale selskap, se oversikt i Etnedalsutvalgets rapport. Vi ser det som hensiktsmessig å fortsette med interkommunal organisering av de samme tjenestene som vi har i dag. Etnedal kommune ønsker også å fortsette med regionalt samarbeid på de områdene vi har i dag, men ønsker en diskusjon om hvordan vi i fremtiden skal organisere samarbeidet best mulig.
Habilitet er spesielt tema i folkevalgtopplæringen. I Etnedal kommune er det kultur for å ta opp og avklare mulig inhabilitet i rett tid, både på administrativ og politisk side. Etnedal kommune har kompetente saksbehandlere til å opplyse saker. Dette sikrer tillit i arbeidet. Videre har kommunen etiske retningslinjer som gjelder alle ansatte og politikere.
Demokratiet i Etnedal preges av kort avstand mellom innbyggere og lokale beslutningstakere. Både i tjenesteytingen og politisk er dette en stor fordel. Nærhet og tilgjengelighet er viktige faktorer. Etnedal har et aktivt og godt fungerende lokaldemokrati. Ved siste kommunevalg var valgdeltagelsen på hele 68,1%. Etnedal kommune har med sine 15 representanter i kommunestyret stor innbyggerinvolvering i styring av lokalsamfunnet. Denne andelen vil bli vesentlig redusert i en sammenslått kommune.
Ordførerens vurdering:
Det har vært et svært omfattende arbeid og en grundig prosess i alle Valdreskommunene for å vurdere fremtidig struktur. Som ordfører har jeg hele tiden ment det har vært viktig å delta i prosessen med et åpent sinn. Innbyggerne i Etnedal sitt beste har hele tiden vært førende for mitt arbeid i denne saken.
Følgende moment vektlegges spesielt når jeg anbefaler at Etnedal fortsatt skal bestå som egen kommune:
• Vi har fått et klart råd fra både ansatte og innbyggerne i Etnedal gjennom ansattundersøkelser og folkeavstemningen.
• Det kan i utredningene ikke dokumenteres at innbyggerne i Etnedal får bedre tjenester i en sammenslått kommune.
• Inntektssystemet slår bedre ut enn først antatt.
• Etnedal kommune har god økonomi, en effektiv drift og har god evne til å omstille seg.
Ordførerens forslag til vedtak:
Etnedal kommunestyre sender ordførerens fremlegg med nevnte vedlegg som svar på fylkesmannens brev av 27.11.2015.
1. Etnedal kommune velger å fortsette som egen kommune, og søker ikke sammenslåing med andre kommuner.
2. Etnedal kommune vil fremdeles ta aktivt del i utviklingen av Valdres som region og bidra til gode løsninger basert på godt kunnskapsgrunnlag og gjensidig respekt.
3. Etnedal kommune ønsker å videreutvikle det interkommunale samarbeidet.